خدمات مدرسین
در بخش مدرسین ما با تهیه منابع و آموزش هایی سعی بر پیشبرد اهداف مقدس آموزشی داریم.
نقش مشارکت مدرسین در پیشبرد فعالیت ها و فرایندهای آموزش سازمانی ( خدمات مدرسین ) :
خدمات مدرسین ، یکی از الزامات استانداردهای آموزشی توجه به مشارکت مدرسین در فرایند آموزش است.
با توجه به پژوهش های صورت گرفته، مدرسین در بیش از ۷۰ درصد فعالیت های آموزش سازمانی تقش تأثیرگذاری دارند.
به غیر از فرایند نیازسنجی آموزشی، طراحی و برنامه ریزی آموزشی، اجرای آموزش و ارزشیابی آموزشی حیطه های متأثر از عملکرد مدرسین دوره های آموزشی است.
در این متن می خواهیم به نقش مدرسین در فرایند طراحی و برنامه ریزی آموزشی اشاره کنیم؛
الف: همکاری در تدوین طراحی دوره های آموزشی
خدمات مدرسین
نتیجه نیازسنجی آموزشی به تدوین دوره های آموزشی می انجامد.
که شامل تدوین اهداف رفتاری، سرفصل ها، تعیین سطح یادگیری، مدت زمان آموزش، و… می باشد که نقش مدرس در این موارد بسیار پررنگ خواهد بود.
ب: تدوین طرح درس
سازماندهی محتوای دوره آموزشی در بعد زمان را از یک سو و پیش بینی سطوح اهداف برای برگزاری یک دوره آموزشی را طرح درس می گویند.
یکی از مهمترین مدرسین تهیه طرح درس برای دوره های آموزشی می باشد که به عنوان راهنمای مدرس برای کنترل فرایند تدریس می باشد.
ج: تدوین فرصت های مشارکت فراگیران در دوره آموزشی:
خدمات مدرسین:
یکی از شاخص های موفقیت دوره هایی که جهت انتقال مفاهیم آن نیاز است تا درصد مشارکت فراگیران در فرایند یادگیری – یاددهی بالا باشد.
پیش بینی و ایجاد فرصت های مشارکت فراگیران توسط مدرس می باشد.
تدوین و پیش بینی فرصت های یادگیری که بخشی از یک طرح درس جامع محسوب می شود، مستقیماً ناشی از تجارب مدرس و طرح دوره آموزشی می باشد.
د:تدوین شاخص ها و ابزار ارزیابی تکوینی
خدمات مدرسین:
هدف از ارزیابی تکوینی اصلاح رو شهای آموزشی از طریق دریافت بازخورد از فراگیران می باشد.
بنابراین مهمترین کارکرد آن اصلاح فرایند اجرای دوره آموزشی پس از گذرانیدن گام های تخستین تدریس می باشد.
و: تهیه مواد، منابع آموزشی و امکانات ارائه آموزش
مدرس موظف است مطابق با طرح درس اقدام به تهیه منابع آموزشی نماید.
همچنین تعیین ابزاهای ارائه مطالب با قابلیت چند رسانه ای از دیگر وظائف وی می باشد.
ه: تدوین مکانیزم پیش آزمون و پس آزمون
ضروری است برای بررسی نتایج آموزش، مکانیزم و سؤالات پیش آزمون و پس آزمون با رعایت الزامات لازم توسط مدرس طراحی شود.
ی: تدوین شاخص های ارزیابی اثربخشی آموزشی
خدمات مدرسین، با توجه به لزوم ارزیابی میزان تغییر رفتار در فراگیران پس از گذراندن دوره آموزشی، مدرسین شاخص های رفتاری مورد انتظار را برای دوره های مهارتی تدوین و به واحد آموزش تحویل می دهد.
آخرین دیدگاهها